Pihla Group on Suomen johtava ikkuna- ja ovivalmistaja ja osa Euroopan suurinta ikkuna- ja ovivalmistajaa Inwidoa. Suuri koko on tae yrityksen varmuudelle, vakaudelle ja uskottavuudelle, toimitusjohtaja Antti Vuonokari kuvailee. Nämä tekijät yhdistettynä valmistettujen tuotteiden korkeaan laatuun ja koko yhtiön vastuullisuustoimiin, tekevät tuotteista ylivertaisen vaihtoehdon kaikkiin rakennuskohteisiin.
-
Ikkunat ja ovet vaikuttavat merkittävästi rakennusten energiatehokkuuteen ja hiilijalanjälkeen. Pihla Groupin tuotteet vastaavat EU:n Green Dealin ja EPBD-säätelyn (Energy Performance of Buildings Directive) vaatimuksiin. ”EPBD-säätely tuodaan seuraavan parin vuoden aikana kaikkien EU-maiden lainsäädäntöön, jolloin rakentajien on huomioitava se hankkeissaan”, Vuonokari kertoo.
Rakennusten auringonsuojaus nousee ilmastonmuutoksen myötä vahvemmin esille. Pihla Groupissa tähän on varauduttu Suomen suurimpiin aurinkosuojatuotteiden valmistajiin lukeutuvan Artic-Kaihdin Oy:n ollessa osa Pihla Groupin brändivalikoimaa.
Pihla Groupin tuotevalikoima vastaa saneerauskohteiden ja uudisrakentamisen tarpeisiin. Tuotteissa käytetään vastuullisesti tuotettuja materiaaleja, kuten sertifioitua puuta, vähähiilistä kierrätettyä alumiinia ja vähähiilistä lasia. Pihla Groupin tuotekehitys etsii jatkuvasti energiatehokkaampia ja ympäristövaikutuksia pienentäviä ratkaisuja tuotteisiinsa.
Pihla Groupin teollisen rakentamisen liiketoimintajohtaja Minna Keränen muistuttaa, että rakennetun ympäristön aiheuttaessa noin kolmanneksen Suomen kokonaispäästöistä on rakennusliikkeiden huomioitava vastuullisuusasiat. Vastuullisuuden kehittämisessä tarvitaan asiantuntijakumppaneita ja hyviä ratkaisuja.
”Pihla Group on erinomainen valinta kumppaniksi, kun rakennusliikkeet kehittävät vastuullisuuttaan. Kun rakennuksia suunniteltaessa ja rakennettaessa valitaan energiatehokkaat ja ympäristövaikutuksia pienentävät rakennusmateriaalit, voidaan yltää suuriin päästövähennyksiin”, Keränen toteaa.
Pihla Groupilla vastuullinen toiminta on tekoja. Yhtiö valvoo tarkasti tavarantoimittajiensa eettistä toimintaa ja tuotteiden sekä toimitusketjun päästövähennystarpeet ovat tunnistettu.
Yhtiön oman toiminnan päästöt on yli puolitettu vuoden 2022 tasosta. Oman toiminnan päästöjen vähennystavoite on 42 prosenttia vuoteen 2030 mennessä (Scope 1&2).Toimitusketjuun kuuluvien yritysten päästöjä on tavoitteena vähentää 25 prosenttia vuoteen 2035 mennessä ja 90 prosenttia vuoteen 2050 mennessä (Scope 3).
Pihla Groupin tavoitteet ovat tiedeyhteisön SBTi -aloitteen (Science Based Target Initiative) hyväksymiä ja linjassa Pariisin ilmastosopimuksen kanssa.
”Asettamamme tavoitteet ovat kunnianhimoiset ja meillä on toimenpiteet, joilla saavutamme ne yhdessä tavarantoimittajiemme kanssa. Olemme luoneet yhdessä hankinnan, tuotekehityksen ja konsernin johdon kanssa selkeitä toimia sisältävän Green Road Mapin, joka ohjaa toimintaamme”, Keränen kertoo.
Vähähiilinen rakentaminen kaipaa tueksi vähähiilisiä rakennusmateriaaleja. Pihla Groupin avattavan ikkunan hiilidioksidipäästöt ovat 50 kg CO2 vähähiilisellä kierrätetyllä alumiinilla ja vähähiilisellä lasilla.
Pihla Group (brändit Pihla, Tiivi ja PihlaPRO) asetti viime vuonna vähähiilisen lasin vakioratkaisuksi kolmilasisen avattavan ikkunan ulkolasiin (tavalliset 4 mm ja 6 mm float lasit). Vähähiilisen lasin avulla avattavan ikkunan hiilidioksidipäästöt tippuivat reilusti. Ikkunan alumiiniosiin voi lisäksi valita vakioalumiinin sijaan vähähiilisen kierrätetyn alumiinin.
Suomalaisen keskivertoikkunan hiilijalanjälki on noin 90 kg. Pihla Groupin avattavan ikkunan hiilijalanjälki vähähiilisellä lasilla on 62 kg ja kun ikkunan alumiiniosat valitaan vielä vähähiilisellä kierrätetyllä alumiinilla, on lukema 50 kg CO2 – alhaisin, mikä markkinoilta löytyy.